Siirryin alustavasti ja ennakoivasti tehtäväosioon 4, laatu verkko-oppimisessa tai mikä sen nimi nyt olikaan. Kesällä en nimittäin taida paljon ennättää tehtäviä miettiä. Nyt on edes hiukan aikaa koneen äärellä, kun kumminkin valvon koululla kokeita (ja korjaustyö ei huvita tilapäisesti).
Seuraavassa
Arviointityökalun tuottama yhteenveto suorittamastani arvioinnista.
Arvioinnin nimi Teologia.fi
Arvioinnin laajuus Arviointialue
Palvelun osoite www.teologia.fi
Arviointiajankohta 31.5.2010 - 31.5.2010
Lisätiedot portaali joka esittelee suomalaista yliopistoteologiaa
Yhteenveto
Arviointialue Yhteispisteet Maksimipisteet Arvosana
1. Käyttö 164 256 Asia toteutuu kiitettävästi
2. Sisältö 70 100 Asia toteutuu kiitettävästi
3. Johtaminen 0 0 Ei arvioitu
4. Tuottaminen 0 0 Ei arvioitu
5. Hyödyt 28 48 Asia toteutuu hyvin
Yhteensä 262 404 Asia toteutuu kiitettävästi
Arvioin kolme aihealuetta
Teologia.fi-portaalista, joka on kolmen suomalaisen teologisen tiedekunnan ylläpitämä sivusto. Sen kautta voi seurata teologista tutkimusta. Voisin kuvitella suosittelevani sivustoa joissakin tapauksissa esimerkiksi uskonnon ylioppilaskirjoituksiin valmistautuvalle nuorelle tai teologian opintoja harkitsevalle nuorelle. Omaan tiedonhakuuni sivusto myös soveltuu ja sieltä olen joskus hakenut esimerkkejä teologisesta tutkimuksesta uskonnon ykköskurssilla.
Arviointityökalun käyttö osoittautui hiukan työlääksi ja puuduttavaksi. Osa kysymyksistä ei soveltunut tämäntyyppisen portaalin arvioimiseen, mutta työkalu salli kyllä kysymysten ohittamisen aiheettomina. Julkisten palvelujen arvioimiseen työkalu on täsmäase.
Joitakin hyviä näkökulmia työkalu antoi. Olen itse sitä mieltä, että hyvien julkisten palvelusivustojen pitäisi aueta erilaisilla selaimilla ja olla nopeasti avautuvia. Esteettömyyteen ja selkokielisyyteen en ole osannut asettaa vaatimuksia, mutta tärkeitähän ne ovat. Teologia.fi oli siinä mielessä hauska arvioitava, että usein yliopistojen sivustot sisältävät hankalaa jargonia. Sitä oli tässä ilmeisesti tietoisesti pyritty välttämään. Kaikki aineisto tuntui toimitetulta, mistä kiitos Aila Lauhalle.
Sivuston levollinen ulkoasu ja monipuolinen käytettävyys sekä sisältö tuli arvioitua työkalun avulla melko kiitettäväksi. En tiedä, kuinka iso puute on vaikkapa keskustelufoorumin puuttuminen. Tavallaan se voi olla plussakin. Erityisesti uskontoon ja teologiaan liittyvä avoin foorumi nimittäin voisi äkkiä olla monenlaisen häirikkökäyttäjän lempparisivu. Akateemiselle keskustelulle on muita parempia foorumeita ja vaikkapa suomi24-ryhmissä tai Tiede-lehden keskusteluissa on kyllä sijansa myös oppineemmille puheenvuoroille. (Mistä tuli mieleeni, että Facebookista olen löytänyt melko monia esim. Jumalan olemassaolosta innokkaasti ja tasokkaasti keskustelevia ryhmiä - englanniksi).
Ensin muuten mietin arviointityökalun kokeilemista koulumme oman
Moodlen arviointiin. Siinä olisin voinut käyttää johtamisenkin arviointia eli arvioida omaa toimintaani. Toisaalta en ehkä olisi oppinut mitään, mitä en jo tiedä. Kun nyt jo ylläpidän sitä ympäristöä korvauksetta (jotta voisin itse käyttää sitä vapaasti), yritän toimia itselleni armollisesti ja olla vaatimatta liikoja.
Arviointityökalun käyttö paljasti minulle sen, että sitä on ehkä jopa opetettu jotkut julkiset palveluntarjoajat käyttämään. Sen verran hyvin jotkut kriteerit toteutuvat nimenomaan julkisissa palveluissa. Tämä saattaa myös selittää, miksi yhden toimivan portaalin rakentamiseen todella menee aikaa ja työtunteja. Seuraan esimerkiksi
yrittäjyyskasvatuksen portaalin hidasta rakentumista työni puolesta.
Moniin tarkoituksiin riittää vaatimattomapikin verkkojulkaisu. Käyttötarkoitus ja kohderyhmä ratkaisee.