keskiviikko 21. huhtikuuta 2010

Ning-yhteisöt maksullisiksi?

Satunnainen sometu-aiheisten sivujen selailu tuotti "palkkioksi" tiedon, että ning-yhteisöt muuttuvat maksullisiksi. Olin joskus suunnitellut sitä yhdeksi kurssialustamahdollisuudeksi. Ningin mahdollisuudet ovat olleet monipuolisia ja käteviä, helppokäyttöisiäkin. Verkossa ei koskaan tiedä, mikä muuttuu maksulliseksi. Ja siksi ilmaisia medioita ei tavallaan ole.

Pedagogiikan kehittämisen näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että ihan varma ei voi koskaan olla siitä, mikä kaikki verkossa säilyy. On siis syytä ottaa materiaaleista kopioita ja päivittää linkkilistojaan useaan paikkaan. Toisaalta ei muutosta aina tarvitse pelätä. Vaihtoehtoja riittää. Toistaiseksi FB on maksuton, samoin nämä monipuoliset googlepalvelut tai yahoo-groups tai...

Koulun omat moodlet ja muut oppimisalustat ovat nekin sovittuja käytäntöjä. Ei niittenkään pysyvyys ole täysin taattua. Vakaus/pysyvyys saattaa olla suurempi, kun johonkin palveluun on siirrytty ja siitä mahdollisesti maksetaankin. Omat ympäristöt mahdollistavat nekin monia sosiaalisen median juttuja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti