Satunnainen sometu-aiheisten sivujen selailu tuotti "palkkioksi" tiedon, että ning-yhteisöt muuttuvat maksullisiksi. Olin joskus suunnitellut sitä yhdeksi kurssialustamahdollisuudeksi. Ningin mahdollisuudet ovat olleet monipuolisia ja käteviä, helppokäyttöisiäkin. Verkossa ei koskaan tiedä, mikä muuttuu maksulliseksi. Ja siksi ilmaisia medioita ei tavallaan ole.
Pedagogiikan kehittämisen näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että ihan varma ei voi koskaan olla siitä, mikä kaikki verkossa säilyy. On siis syytä ottaa materiaaleista kopioita ja päivittää linkkilistojaan useaan paikkaan. Toisaalta ei muutosta aina tarvitse pelätä. Vaihtoehtoja riittää. Toistaiseksi FB on maksuton, samoin nämä monipuoliset googlepalvelut tai yahoo-groups tai...
Koulun omat moodlet ja muut oppimisalustat ovat nekin sovittuja käytäntöjä. Ei niittenkään pysyvyys ole täysin taattua. Vakaus/pysyvyys saattaa olla suurempi, kun johonkin palveluun on siirrytty ja siitä mahdollisesti maksetaankin. Omat ympäristöt mahdollistavat nekin monia sosiaalisen median juttuja.
Harjoitustyö
-
Viimein näyttää siltä että sain kuin sainkin raavittua tämän kurssin
kokoon, vaikkakin n. 2kk myöhässä. Harjoitustyön laitoin juuri
sähköpostilla koulutt...
15 vuotta sitten

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti