Siirsin äsken Maija L:n neuvon mukaisesti oman nimeni blogisivun yläreunaan. En muuten löytänyt bloggerista näppärää tapaa siirtää härpättimiä ylös- tai alaspäin. En kyllä yleensä jaksa kauan etsiä sellaista ominaisuutta, joka ei ole heti saatavilla. Arvostan käytettävyyttä eli en lue käyttöohjeita.
Kesällä tuskin olen täällä sen enempää FB-ryhmässä kuin blogissakaan kovin aktiivinen, kun minulla ei ole kannettavaa tai kännykässä verkkoyhteyttä. Olen kuitenkin yrittänyt jossain määrin ennakoida kesän tehtäviä ja tehdä niitä itsekseni jo vähän etukäteen. Mielestäni olen ollut kurssilaisena aika aktiivinen tähän asti, jopa niin, että vanha ilmiö, "en kai vain ole liian paljon äänessä ja yritä olla tärkeä" -tyyppinen itse-epäily ajoittain hiipii mielen kulmaan. Tiedän, etten ole valmiiksi mikään suuri verkkopedagogi tai tekninen taitaja. Siksihän olen kurssilla, että oppisin jotain uutta. Älkää siis ärsyyntykö, jos pohdiskelen keskeneräisiä ajatuksia enkä lataa valmiita tietoturvapoliittisia kannanottoja kehiin. Tai jos kommentoin liikaa toisten blogeja - näyttää muodostuneen kurssin kulttuuriksi, että kommentteja ei jaeta kovin paljon. Miksi? Kriittisetkin huomiot olisivat tärkeitä, muuten ei voi kehittyä.
Huomaan, etten ole oppinut käyttämään iGooglea yhtä selkeästi hakujeni lähtökohtana kuin voisin. Esimerkiksi blogien lukemiseen käytän yleensä linkkiä joko omaan tai jonkun muun blogiin ja seuraan siitä, ovatko muut julkisia blogeja kirjoittavat tehneet päivityksiä. Gmailin (koska se on vasta kolmanneksi tärkein sähköpostiosoitteeni) lukeminen unohtuu aivan liian usein, ja välistä huomaan vasta viikon päästä siellä esimerkiksi kutsun jakamaan jotain. Kiitos silti kaikille, jotka ovat jakokutsuja jaksaneet esittää! Liitän mieluiten RSS:t johonkin valmiiseen pohjaan enkä jaksa käydä erillisessä syötteenlukijassa (olen nyt kokeillut muutamia, ja unohdan aina, mitä jo käytän). Kalenterinkin (kurssiaikataulun)tsekkaan useammin Maijan blogista kuin omalta iGoogle-sivultani. Omia käytäntöjä on tosi vaikea muuttaa. Jos siis aikoisin tehdä jollekin ryhmälle aloitussivuston tai kotipesän, se vaatisi minultakin yhden uuden muistettavan päivittäisesti tsekattavan linkin. Ryhmän FB-sivua on helpompi seurata.
Mitä olen siirtänyt käytännön työhön tähän mennessä? Aika vähän. Yhteiskuntafilosofian kurssilla annoin yhdeksi koetehtävää korvaavaksi tehtäväksi yhteiskuntafilosofiaa käsittelevän julkisen blogin pidon. Yksi kurssilaisista innostui siitä niin, että hänen työmääränsä kurssilla paisui suureksi. Kurssipalautteet kahdelta kurssilta keräsin form-lomakkeilla, jonka linkitin Site-sivulle ja ilmoitin osoitteen koulun keskustelufoorumin kautta, jotta vastaaminen olisi yhden klikkauksen takana. Vastauksia ei tullut valtavasti, mutta niiden analysointi oli helppoa ja vaivatonta. Olin esimerkiksi kuvitellut olevani löyhä kurinpitäjä ja sain aika toisenlaista palautetta. Tässä jaksossa en käyttänyt mitään keskusteluryhmää netissä, mutta suunnittelin kyllä ensi keväälle sellaista, koska silloin pidän neljä samaa kurssia samassa jaksossa ja voisin kuvitella heille yhteisen foorumin yhdeksi työtavaksi lisäämään koko lukion ykköskurssin yhteisöllisyyttä.
Tietoturvaosion ja tekijänoikeuksien miettiminen on hyödyllistä, sen sijaan www-materiaalin laatukriteereiden suhteen ajattelen itse vaatimattomammin. Minun ei tarvitse olla ammattimainen www-materiaalin tai verkkosivustojen tuottaja, mutta voin - ehkä - oppia joskus tuottamaan sellaista materiaalia, jota voin jakaa kollegojen kanssa. Varmaan on hyvä senkin suhteen miettiä, mitkä kaikki kriteerit yrittää täyttää. Myös materiaalien kuluttajana ja käyttäjänä en aina ole ihan niin vaativa kuin laatukriteereissä esitetään. Terve järki ohjaa osaltaan materiaalin arviointiin. Kaipa tuota prosessia voi yrittää tehdä tietoisemmaksi, myös jotta sitä voi mallintaa opiskelijoille; tässä kriteeristö tietysti auttaa. Koulun kotisivujen arviointiin sain myös uusia näkökulmia.
Toivottavasti syksyllä erityisesti kokoavaa oppimistehtävää tehdessäni ajatukset rakentuvat enemmän kokonaisuudeksi. Some-näkökulma on joka tapauksessa värittänyt melkein kaikkea, mitä olen tämän kevään aikana uutisista tarkastellut tai lueskellut niin netissä kuin muuallakin. Yritän muistaa sen, mitä opiskelijoillenikin opetan: todellinen oppiminen vie aikaa.
Harjoitustyö
-
Viimein näyttää siltä että sain kuin sainkin raavittua tämän kurssin
kokoon, vaikkakin n. 2kk myöhässä. Harjoitustyön laitoin juuri
sähköpostilla koulutt...
15 vuotta sitten
