perjantai 9. huhtikuuta 2010

keskiviikko 7. huhtikuuta 2010

Soveltamisia

Taukojumpalla aloitan. Niskat ja hartiat täytyy muistaa koneen äärellä.

En pysty lataamaan koulun koneelle Picasaa. Sovella siis ohjeita sen osalta ja teen joka tapauksessa oman Picasa-albumin. Kerään sinne monenlaista. Jos vaikka ottaisi sieltä idean omaan presentaatiokokeiluun? Näinpä teen.




Kokeilin erilaisia valmiita taustoja ja tuo näytti yksinkertaisuudessaan parhaiten aiheeseen sopivalta. Ajatuksissa on luoda omia taustakuvia valmiiksi erilaisiin teemoihin.

Site toimii aika mukavasti. Härpätinpohjaista sivustoa on helppo muotoilla, tosin joskus tekisin mieluummin asiat yksinkertaisella html-editorilla. Nyt valmiiden pohjien houkutus saattaa johtaa käyttämään hölmöjä ratkaisuja. Mietin koulukäyttöjä: mitäs jos yhteiskuntafilosofian kurssilla tehtäisiinkin oma Sites-sivusto? Ryhmä on sopivan pieni ja aika poikavaltainen. Tätä täytyy haudutella.

tiistai 6. huhtikuuta 2010

GoogleDocs

Lorem ipsum -tehtävästä oli hyötyä. Ensinnäkin tuo on tavattoman helppo tapa luoda PDF-dokumentteja. Esimerkiksi koulun markkinointityöryhmässä olisin siitä tiedosta tänä talvena hyötynyt.

Hetken kyllä kesti, ennen kuin hoksasin, minne olin dokumenttini piilottanut. Täytyy miettiä kansionhallintaa. Lähetin tiedoston myös sähköpostiini. Ohjelmassa oli yllättävän helppokäyttöinen piirrosohjelma.

Spreadsheet-ohjelman hallinta oli työlästä, koska en ole koskaan aiemmin kokeillut exceliäkään ihan kunnolla. Sain summatoiminnon lopulta toimimaan haluamallani tavalla (summat täsmäsivät alkuperäisiin) ja euron merkkikin löytyi, mutta hirveän hankalasta paikasta. Luultavasti senkin voisi jostain valita oletukseksi? Heräsi epäily, että teen tämän varmaan liian hankalasti. Linkistä näkee, että muotoiluni ovat hapuilevia. Nyt kuitenkin jossain määrin tiedän, mitä teen.

Haluatko vilkaista ensimmäistä taulukkolaskentayritystäni? Älkää naurako! Tai naurakaa vaan. Tunsin kuitenkin oppineeni jotain oikeasti.

Miten spreadsheetia voisi fiksusti käyttää laskemaan koepisteistä prosentin mukaan arvosanan? Tätä alan miettinä seuraavaksi. Jos jollakin teistä on valmis muokattava pohja sellaiseen, niin jakakaa mielellään kanssani (maoilink ja miukumauku gmailissa!!!).

Picasa odottaa vuoroaan. Koska en omista edes kännykkäkameraa, muusta digikamerasta puhumattakaan, ovat kuvankäsittelytaitoni ja muukin tähän liittyvä yhtä alkeellisia kuin laskentataitoni. Huoh. Nyt pitää välistä tehdä muitakin töitä - koeviikolla on lukiossa tavallaan aikaa ja tavallaan ei.

maanantai 5. huhtikuuta 2010

1. oppimistehtävä jatkuu...

Tarkistin, että sain kaikki kotipesätehtävät tehtyä. Löysin itsestäni taas kerran kapinallisen opiskelijan, joka ei malttaisi tehdä kaikkea ohjeiden mukaan vaan haluaa soveltaa heti omiin tarpeisiin. Pistin itseni kuriin ja yritin ajatella, että muokkaamaan pääsee myöhemminkin.

Gmailin lähettämistä itselleni olen ennenkin tehnyt, kun olen tarkistanut, että posti toimii, kuten haluaisin. Hassulta tuntuu jakaa asioita/dokumenttejä vain itsensä kanssa. Toisaalta se vapauttaa paineista.

Labsiin en olisi tutustunut, ellei Jaana olisi kirjoittanut siitä omassa oppimispäiväkirjassaan. Toiminnat olivat enimmäkseen huvittavia, enkä ottanut hajoamisriskiä. Kokeilumielisille aika hupaisia?

Ilahduin, kun Jaana oli neuvonut Mariaa FB-keskusteluissa. Olin itsekin ajatellut, että jokin ongelmanratkaisukeskusteluaihe olisi hyvä olla olemassa esittelyjen lisäksi, joten Maria ja Jaana ehtivät tehdä sen, mitä minä vasta tuumailin.

Hassu ajatus, jonka tunnustan nyt: kun kurssilaisissa on useampi äidinkielen opettaja, pelkään kirjoittavani huonoa kieltä, kun kirjoitan nopeasti. Nyt olen sen tunnustanut enkä enää häpeä. Pitääköhän päätös? Iloitsen siitä, että oppimispäiväkirjat vaikuttavat hyvin erilaisilta. En itse osaa kuvata omia harhapolkujani yhtä osuvasti kuin Maria, mutta tunnistan kyllä räpiköimistunteen, jota hän itseironisesti kuvailee.

Gadget-sanalle kaipaisin järkevää suomennosta. Sellaista ei varmaan ole. Sosiaalisista gadgeteista puhuminen tuntuu kömpelöltä.