maanantai 20. syyskuuta 2010

Maan pinnalle pudotus taas kerran...

Teetin opiskelijoillani ryhmätyötä kristillisistä kirkkokunnista. Kun yksi ryhmä esitteli omaa työtään luterilaisesta kirkosta, he mm. väittivät, että luterilaisilla ei ole piispoja. Irja Askolastakaan ei ollut kuultu. Taas kerran sain tärkeän muistutuksen siitä, että ydinaineksen hallintaan kuuluu myös ihan perusasioita, kuten sellaisia, että luterilainen kirkko on maailmalla aika pieni ja että katolisia taas on enemmän. Ja että luterilaisuus on juuri tämä Suomen pääuskontokunta.

Autenttisuutta saa varmaan hakea aika kauan, jos yrittää viritellä keskustelua opillisisten erojen hienosyisistä vivahteista.

Opinkohan itse tästä mitään? Toivottavasti.