lauantai 3. huhtikuuta 2010

Googlen välineet: kotipesä

Mieli tekisi päästä alkuun. Kotikone on hidas, ja GoogleDocs ei toimi optimaalisesti nykyisen selaimeni kanssa (perheen työnjaossa selaimen valinta ja päivitys kuuluu miehelleni - en astu reviirillensä, vaikka joskus mieli tekisi hötkyillä).

Löysin kuitenkin vanhan iGoogle-sivuni ja päivitin sitä. Gmail-tiliäni en ole oikeastaan käyttänyt, mutta on minulla sellaisiakin itse asiassa kaksi; nykyiset kaksi sähköpostia (toinen työn puolesta, toinen yksintyisempi) riittävät silti useimpiin tarpeisiini. Löysin myös GoogleDocsin kotipesän, jonne olin - yllätys, yllätys - lähettänyt yhden nopean yritykseni saada presentaatio tehdyksi tällä työkalulla. Minulla taitaa olla siellä täällä niin verkossa kuin eri koneiden uumenissakin yhtä ja toista kokeilua, jota olen käynnistänyt välituntisin ja sitten tallentanut keskeneräisenä ajatellen palaavani asiaan myöhemmin. Päätös: nyt otan välineet haltuun edes auttavasti.

Työpaikalla on joillakin koneilla Ubuntu ja joillakin Windows. Olen ollut tyytymätön Openoffisen esitysohjelmiin, joista tuntuu puuttuvan osa tärkeistä toiminnoista, ja siksi suurin osa omia diaesityksiäni on PP-muotoisia. Mieli tekisi siirtyä jaettaviin verkkoversioihin ainakin osittain (varsinkin kun olen joskus käyttänyt muiden tuottamia laadukkaita jaettuja sisältöjä) ja toisaalta välistä iskee kauhu ja osaamattomuuden tunne. Jos jotain jakaa verkossa, sen pitäisi olla laadukasta? Toisaalta tekisi mieli käyttää avoimen lähdekoodin ohjelmia enemmän silloin, kun niitä ei kehtaa jakaa.

Vaihtuvien ohjelmistojen runsaus aiheuttaa tavattoman paljon aikahukkaa ja tappelemista välineiden kanssa. Toisaalta tappelu välineiden kanssa on joskus hauskaa ongelmanratkaisua. Usein kuitenkin tyytyy tekemään asioita vanhalla tavalla juuri siksi, että ei ehdi asiasisällön lisäksi käyttää aikaa muotoon ja välineisiin.

Juuri nyt olen tyytyväinen siihen, että aloitin tämän kurssin. Jospa "with a littele help from my friends" saisin jäsenneltyä jotain mielessäni paremmin. Aloituskaavio 1. oppimistehtävän yhteydessä oli minun ajattelutavalleni hyvä alku. Pidän siitä, kun tieto alkaa liittyä johonkin yhteyteen. Niin kai useimmat opiskelijoistakin kokevat. Irrallista tietoa ei opi.

tiistai 30. maaliskuuta 2010

Alkutunnelmia

Huhtikuu alkaa huomenna. Ilmoittauduin sosiaalinen mediaoppimisen ja opetuksen välineenä -kurssille opettaja.tv:ssä. Oppimistehtävät vaikuttavat aika laajoilta, toisaalta hyödyllisiltä. En ole käyttänyt likikään kaikkia ohjelmia, joita ensimmäisessä oppimistehtävässä opetellaan käyttämään; jotkut ovat nimeltä tuttuja kuten Picasa. Tulisikohan niistä hyödyllisiä työkaluja kurssin ulkopuolellakin käytettäväksi? Aikaa uusien materiaalien kehittelyyn on arkityössä aika vähän. Sisällöt ovat olleet välineiden edellä, tosin välistä olen ollut tyytymätön omiin taitoihini.

Ensimmäinen kurssiin liittyvä huolenaihe on ajankäyttö. Kesällä en ole aina netin tavoitettavissa. Saapa nähdä, kuinka saan aikaa varastettua harrastuksilta tietokoneen ääressä istumiselle keväästäkin. Toisaalta kurssi "pakottaa" tekemään asioita, joita muutenkin haluaisin tehdä. Googlen toimintoihin tulee tutustuttua (ajattelin ensin kirjoittaa perehdyttyä, mutta tajusin sitten että se voi olla liikaa sanottu) oppimistehtävän vuoksi paremmin kuin jos se olisi vain omien aloitteiden varassa.

Tähän asti koko sosiaalisen median hyödyntäminen on ollut opetuksessani sivujuonne, johon olen sieltä täältä napannut sosiaalisen median avulla vinkkejä. Välillisesti mm. Anne Rongas on ollut tärkeä herättäjä. Olen kuitenkin konservatiivinen vempainten suhteen (kännykässäni ei ole selainta, ei kameraa, ei mitään muuta kuin puhelin...), ja kotikone käy edubuntulla hitaimman (lue: halvimman) mahdollisen mokkulan kera. Töissä on sitten vähän paremmat mahdollisuudet käyttää nopeampia yhteyksiä ja laajempia ohjelmistoja.

Luultavasti Moodle on osaltaan vienyt sosiaalisen median tarvettani koulussa. Oman lukion Moodle-ylläpitäjänä se teettää työtä, ja toisaalta tarjoaa mahdollisuuksia wiki-toiminnan kaltaisiin juttuihin. Joskus kokeilin nettiwikiäkin, mutta se unohtui, enpä taida muistaa edes sivuston osoitetta enää? Wikipediaan kirjoittamista olen tarjonnut opiskelijoille joskus vaihtoehtoiseksi kurssitehtäväksi, ja joskus itsekin olin aloitteentekijänä ET:n oppikirjan luomiseksi Wikikirjastoon. Usein tällaiset hankkeet kuitenkin jäävät kokeiluiksi. Mistä aika?

Tunnelmani kurssin alkaessa on sekoittanut yhdistelmä selviämisen pelkoa (johtuu siitäkin, että juuri sain ylioppilaskirjoitukset korjattua ja kesäaikaan siirtymisen aiheuttama väsymys painaa yhä) ja varovaista innostusta. Uskoisin, että voin oppia muilta kurssilaisilta paljon.

Oli kiinnostavaa, että kurssilaisista muutama mainitsi, ettei ole tähän mennessä oikeastaan tutustunut sosiaalisessa mediassa uusiin ihmisiin. Virtuaalisissa ryhmissä ehkä muodostuu helposti aika tilapäistä sitoutumista. Olen kuitenkin yllättävän moneen ihmiseen tutustunut ensin esimerkiksi sähköpostilistoilla ja sitten vasta "oikeasti". Hyvät kokemukset yhteydestä virtuaalisten ryhmien kautta (ja myös ongelmista siellä) ovat kyllä olleet hyvä pohja sosiaalisten medioiden käyttöön myös opettajuuden osana.