Huhtikuu alkaa huomenna. Ilmoittauduin sosiaalinen mediaoppimisen ja opetuksen välineenä -kurssille opettaja.tv:ssä. Oppimistehtävät vaikuttavat aika laajoilta, toisaalta hyödyllisiltä. En ole käyttänyt likikään kaikkia ohjelmia, joita ensimmäisessä oppimistehtävässä opetellaan käyttämään; jotkut ovat nimeltä tuttuja kuten Picasa. Tulisikohan niistä hyödyllisiä työkaluja kurssin ulkopuolellakin käytettäväksi? Aikaa uusien materiaalien kehittelyyn on arkityössä aika vähän. Sisällöt ovat olleet välineiden edellä, tosin välistä olen ollut tyytymätön omiin taitoihini.
Ensimmäinen kurssiin liittyvä huolenaihe on ajankäyttö. Kesällä en ole aina netin tavoitettavissa. Saapa nähdä, kuinka saan aikaa varastettua harrastuksilta tietokoneen ääressä istumiselle keväästäkin. Toisaalta kurssi "pakottaa" tekemään asioita, joita muutenkin haluaisin tehdä. Googlen toimintoihin tulee tutustuttua (ajattelin ensin kirjoittaa perehdyttyä, mutta tajusin sitten että se voi olla liikaa sanottu) oppimistehtävän vuoksi paremmin kuin jos se olisi vain omien aloitteiden varassa.
Tähän asti koko sosiaalisen median hyödyntäminen on ollut opetuksessani sivujuonne, johon olen sieltä täältä napannut sosiaalisen median avulla vinkkejä. Välillisesti mm. Anne Rongas on ollut tärkeä herättäjä. Olen kuitenkin konservatiivinen vempainten suhteen (kännykässäni ei ole selainta, ei kameraa, ei mitään muuta kuin puhelin...), ja kotikone käy edubuntulla hitaimman (lue: halvimman) mahdollisen mokkulan kera. Töissä on sitten vähän paremmat mahdollisuudet käyttää nopeampia yhteyksiä ja laajempia ohjelmistoja.
Luultavasti Moodle on osaltaan vienyt sosiaalisen median tarvettani koulussa. Oman lukion Moodle-ylläpitäjänä se teettää työtä, ja toisaalta tarjoaa mahdollisuuksia wiki-toiminnan kaltaisiin juttuihin. Joskus kokeilin nettiwikiäkin, mutta se unohtui, enpä taida muistaa edes sivuston osoitetta enää? Wikipediaan kirjoittamista olen tarjonnut opiskelijoille joskus vaihtoehtoiseksi kurssitehtäväksi, ja joskus itsekin olin aloitteentekijänä ET:n oppikirjan luomiseksi Wikikirjastoon. Usein tällaiset hankkeet kuitenkin jäävät kokeiluiksi. Mistä aika?
Tunnelmani kurssin alkaessa on sekoittanut yhdistelmä selviämisen pelkoa (johtuu siitäkin, että juuri sain ylioppilaskirjoitukset korjattua ja kesäaikaan siirtymisen aiheuttama väsymys painaa yhä) ja varovaista innostusta. Uskoisin, että voin oppia muilta kurssilaisilta paljon.
Oli kiinnostavaa, että kurssilaisista muutama mainitsi, ettei ole tähän mennessä oikeastaan tutustunut sosiaalisessa mediassa uusiin ihmisiin. Virtuaalisissa ryhmissä ehkä muodostuu helposti aika tilapäistä sitoutumista. Olen kuitenkin yllättävän moneen ihmiseen tutustunut ensin esimerkiksi sähköpostilistoilla ja sitten vasta "oikeasti". Hyvät kokemukset yhteydestä virtuaalisten ryhmien kautta (ja myös ongelmista siellä) ovat kyllä olleet hyvä pohja sosiaalisten medioiden käyttöön myös opettajuuden osana.
Harjoitustyö
-
Viimein näyttää siltä että sain kuin sainkin raavittua tämän kurssin
kokoon, vaikkakin n. 2kk myöhässä. Harjoitustyön laitoin juuri
sähköpostilla koulutt...
15 vuotta sitten

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti