maanantai 31. toukokuuta 2010

Tekijänoikeudet


Kuva on Matt Vancen some rights reserved -ehdoilla jakama kollaasi. Kuvaa saa mm. muokata ja käyttää ei-kaupallisesti lähteen mainiten.

Huoh.

Oman verkkomateriaalin tuottaminen on todella usein minulla tyssännyt siihen, kuinka rasittavaa on etsiä sellaista kuvamateriaalia, joka olisi vapaan käytön piirissä. Cc-aineistoa kyllä on (ja Googlen tai Flickrin haussa voi rajata haun koskemaan vain creative commons -aineistoja tai erilaisia versioita vapaasti käytettävistä aineistoista), mutta paljon vähemmän kuin tekijänoikeuksin suojattua materiaalia. Free for educators -tyylisiä clip art -kuvia käytän joskus, mutta niissä on puutteensa. Aiheet ovat rajallisia ja kuvat usein melko kömpelöitä.

Lisäksi kaikessa materiaalissa pitäisi aina muistaa nimetä käytetyt kuvalähteet useimpien tekijänoikeustyyppien mukaan. Tämä vie aikaa.

Olemme vasta hankkimassa kunnollista digikameraa. Omat kuvat ovat omien tekijänoikeuksien piirissä. Ihailen opettajia, joiden energia riittää tuottamaan oma kuvamateriaalikin.

Kun oppitunnille tuotan materiaalia (en verkkoon), en vaivaudu useinkaan edes hyvän esimerkin vuoksi merkitsemään kuvalähteitä. Opiskelijoilta kyllä vaadin sitä.

Visuaalisuuden vaaliminen olisi hyvä juttu. En ole itse erikoisen visuaalinen ihminen, en osaa piirtää enkä juuri valokuvatakaan. Typogafinen ajatteluni on kehittymätöntä.

Oman verkkomateriaalin tuottamisessa ymmärrän hyvin, että ennen kuin lähtee tuottamaan verkkomateriaaleja työnantajalle, on tiedettävä, mitä tekee ja millä ehdoilla. Sen sijaan omaan käyttöön ja omissa nimissä tekeminen kannattaa minusta aina, vaikka aineiston jakaisikin. Olisi käsittämätöntä (kuten tässä talvella muistini mukaan pohdiskeltiin), jos kaikki opettajan työajallaan tuottama materiaali automaattisesti olisi työnantajan omistamaa. Ei, emme ole maaorjia. Työmme hedelmät ovat omiamme, ellei toisin sovita. Muuten esimerkiksi oppikirjoja ei enää valmista kukaan.

Ihan vastaavasti opiskelijoillakin on aina tekijänoikeus omiin tuotoksiinsa. Niiden julkaisemiseen verkossa tarvitaan silti alaikäisten kohdalta huoltajan lupa. Tämä on hidasta ja hankalaa, jos kyse ei ole kovin isoista asioista. Ennen vanhaan koulun lehtiin sai kirjoittaa tai piirtää ilman vanhempien lupaa. Nyt kun eletään verkkolehtiaikaa, se ei enää käykään.

Eniten minua silti tekijänoikeusasioissa harmittaa se, kuinka vaikeaa on tekijänoikeuksien kunnioittaminen elokuvakasvatuksessa ja videoiden käytössä. Miten opettaa medialukutaitoa koulussa, jos lähes kaikki on oikeastaan kiellettyä? Lainaaminen toki sallitaan.

Ja linkit, kunhan ne muistaa rakentaa sellaisiksi, etteivät ne avaudu osaksi omia sivuja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti