"Be thankful when you don't know something for it gives you the opportunity to learn." -Unknown
Harjoitustyö vaatii edelleen vähän hiomista. En oikein tiedä, kuinka tarkkaan sen tekisin; kirjaimellinen ohjeiden noudattaminen veisi hirveästi aikaa. Suunnittelulomakkeita en kokenut hyödyllisiksi. Luultavasti ajattelen mieluiten asioita pääni sisällä. Tiedän kokemuksesta, mikä on opsin ja tehtävien suhde. Yleensä annan opiskelijoilleni myös kurssin tavoitteet itse mietittäväksi. Opiskelua voi suunnata tavoitteiden mukaan. Oppikirjatyössä tärkeimpiä oivalluksia oli, että OPS voi aidosti auttaa jäsentämään tärkeää ja olennaista. Oma opettajakokemus on muodostanut siitä vielä oman version. Toivottavasti se on realistisempi ja palvelee paremmin käytäntöä kuin opetyön alkuvuosien idealistinen "kaikki oppivat kaikki" -tyyli.
En ole hirveän tyytyväinen harjoitustyöhön, mutta tällä aikataululla ei parempaakaan irtoa. Jos päätän siirtää kurssin aidosti käytäntöön, arvioin kuitenkin ekan kerran kaikkea uudestaan ja korjaan sen, mikä ei ole selkeää. Esimerkiksi opiskelijoiden ohjeistaminen on aina ihan oma lukunsa. Toisaalta opiskelijat ovat yllättävän helposti omaksuneet kaikki tarpeelliset härpättimet käyttöönsä melko intuitiivisesti. Käyttöohjeita ei tunnu kukaan kaipaavan, vaikka ohjelma olisi uusi.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti