maanantai 27. syyskuuta 2010

Oppimisprosessin suunnittelu ja toimintamallit

Viimeinen tehtävä alkaa vähitellen olla kasassa. Ydinainesanalyysiin meni oma aikansa, samoin siihen, että valitsi sopivimmat työkalut. Hyödynsin osittain vanhoja itsenäisen oppimisen tehtäviäni, koska sillä tavalla työ tuntui mielekkäämmältä Pyrin arvioimaan noita tehtäviä mm. autenttisuuden näkökulmasta.

Päädyin tekemään lopputyöni kirkkohistoriasta, koska minulla oli meneillään kaksi kirkkohistorian kurssia ja olen aina kokenut tämän kurssin sisällöltää haastavaksi opettaa tavalla, joka olisi yhtä aikaa tehokas ja silti opiskelijalähtöinen. Toisaalta minulla oli samaan aikaan itsenäisiä suorittajia, ja aloin aidosti miettiä palvelisiko heidän oppimistaan jokin yhteinen sosiaalisen median ympäristö tai muu yhteinen oppimisalusta. Kirkkohistorian opiskelu on melko helposti yksinäistä puuhaa, mutta voisiko siinä saada muilta samanlaista tukea kuin osallistumalla kurssille ja kuuntlemalla toisia ja heidän aitoja kysymyksiään?

Ohjeissa oli määrä suunnitella yhden op:n suuruinen kokonaisuus. Oletan, että lukiokurssi ilman loppukoetta vastaisi suunnilleen sitä - loppukoe ja siihen valmistautuminen laajentaa kyllä ajankäyttöä merkittävästi.

Toivottavasti saan tehtävän viimeisteltyä ja lähetettyä aikataulun mukaan. Olen flunssassa ja työvire ei ole paras mahdollinen. Koko syksyn tätä kurssia on häirinnyt krooninen aikapula. Aina on huono omatunto jostakin, mitä ei ole tehnyt. Onneksi ensi-ilta sentään on mennyt ja esitykset alkavat mennä omalla painollaan.

En ole omien lukiolaisteni itsenäisten suoritusten palautusaikatauluja joutunut valvomaan. Jokainen on tuonut työnsä sovittuun aikaan. Tällaisen soisin toteutuvat myös verkkokurssilla ja/tai sosiaalisen median kautta tapahtuvassa oppimisessa. Kun aikanaan luin Verkko-opettajan käsikirjan, yksi sen opetuksista, joka jäi kirkkaimmin mieleeni, oli opiskelijoiden sitouttamisen vaikeus. Aivan liian usein verkokurssit jätetään kesken. Aikataulutuksella siihenkin ehkä voi vaikuttaa? Tai sillä, että tehtävissä on edes hiukan valinnanvaraa omien opiskelutyylien mukaan valittavaksi?

Itsestäni tiedän, että kurssin ohjaajana saatan käyttää aivan liikaa aikaa sellaisenkin kurssin ohjaamiseen, josta en oikeastaan saa korvausta. Esimerkiksi itsenäisen kurssin opettamisesta annettu korvaus on koulussamme yksi tunti - ja se tulee ohjeiden laatimisesta, ohjaustyöstä, kokeen teosta ja korjaamisesta.

Vielä on lopputyöstä tekemättä arvio tietoturvasta ja muukin tämän kurssin aineiston hyödyntäminen osioittain.

Koko tämän Sosiaalinen media jne -kurssin vaikeutena on ollut ajoittain löytää tasmälliset toimintaohjeet sivustolta. FB-ryhmän sivullakin voisi olla jossain linkki sivuun, jolla olisi lista välttämättömistä hyödyllisistä ja vapaaehtoisista/omaan oppimiseen mukautettavista tehtävistä. Olen itse tehnyt tätä kurssia niin pala kerrallaan, että viimeinen osio tuli sittenkin jotenkin liian äkkiä, ja vaikka muistin, että jokin oma harjoitustyö on tehtävä, vasta pari viikkoa sitten aloin kunnolla työstää sitä mielessäni ja vasta viime viikolla kirjoittaa. Nyt on hukassa enää palautusosoite, mutta muistini mukaan työ palautetaan verkko-ohjaajalle sähköpsotissa. Olihan se niin? Ehkä minä vielä senkin ohjeen löydän, ja pyydetyn pituuden työlle.

Tämmöistä siis kuuluu nyt. Homma etenee, ja pian kurssia voi sitten arvioida kokonaisuutena. Mitä jäi lopulta käteen pysyväksi pääomaksi?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti