tiistai 25. toukokuuta 2010

Sosiaalinen media oman työn tukena

Tuntuu siltä, että www.uutis.asia -sivusto ei ole minua varten. Enemmän löydän itseni kannalta mielekkäitä uutisia muualta, kuten FB-ystävien vinkkauksista. Viimeksi sain eilen vinkin FB:n yksityisyysasetusten muutoksesta (muistakaa tarkistaa!) ja Openbook-palvelusta, joka omalla karulla tavallaan paljastaa FB:n tietoturva-aukot.

Käytän arkityössäni monien lehtien verkkosivustoja ja YLEn uutispalveluja. Esimerkiksi yhteiskuntafilosofian kurssilla olemme kommentoineet tuoreita uutisia. Joidenkin tiedeuutisten RSS-syötteitä tilaan myös.

En oikein osaa määritellä, mikä olisi hyvä ammattiblogi. Seuraan jo Anne Rongaksen Opeblogia, jonka kautta olen saanut paljon vinkkejä. Kun olen niin monen aineen opettaja, seurattavaa on tavallaan liikaa. Yritän säännöllisesti lukea mm. muutaman ulkomaisen psykologian alan julkaisun verkkosivuja sekä filosofia.fi- ja teologia.fi-portaaleja. Netti kyllä tekee oman alan tiedon seuraamisen tavallaan helpommaksi, mutta mitään äärtä ja rajaa ei ole sillä, mikä olisi riittävää.

YouTuben Edu on minulle tuttu, ja TeacherTubeakin olen kokeillut aiemmin. TeacherTuben taso ei ole tarpeeksi korkea lukiolaiselle, vaikka kielitaito riittäisikin. Kokeilin taas kerran muutamilla halusanoilla, ja joko haluamillani sanoilla ei löytynyt mitään (kuten Platon!!!) tai materiaali oli tiedoiltaan vanhentunutta. YouTuben Edusta sentään löytyy jotain käyttökelpoistakin, esimerkiksi Stanfordin yliopiston professori Zimbardon haastattelu, jossa hän kuvaa pahuuteen liittyviä kysymykisä uusimman tutkimuksensa ja kirjansa pohjalta.

LeMilliin tutustuminen johti minut muutamien mutkien kautta www.opehuone.fi-sivustolle, josta löysin mm. päivänavauksia ja niitä trajoavia linkkejä, mikä ilahduttaa minua kouluni päivänavausvastaavana aina. Tiesittehän, että Facebookissakin on Päivänavaus-niminen ryhmä? LeMill-palvelu ei vielä sisällä paljonkaan suomenkielistä materiaalia, mutta on ihan hyvä foorumi tiedon jakamiseen. Enemmistö olemassaolevasta materiaalista liittyy suoraan sosiaaliseen mediaan ja sen käyttöön.


KenGurun
, Edu.fi:n tvt-sivuston, sosiaalisen median määrittely oli selkeä ja hyvä.

Academic Earth on nimensä mukaan hyvin akateeminen. Opetuskäyttöön sieltä ei materiaalia kannata hakea, ellei ole IB-lukiossa tai korkeakoulussa töissä. Omiin tarpeisiin varmaan voisi kuunnella vaikka luentosarjan neurologiasta, jos olisi rajattomasti aikaa. Tai sivistäisikö novellinkirjoitusluento?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti