lauantai 3. huhtikuuta 2010

Googlen välineet: kotipesä

Mieli tekisi päästä alkuun. Kotikone on hidas, ja GoogleDocs ei toimi optimaalisesti nykyisen selaimeni kanssa (perheen työnjaossa selaimen valinta ja päivitys kuuluu miehelleni - en astu reviirillensä, vaikka joskus mieli tekisi hötkyillä).

Löysin kuitenkin vanhan iGoogle-sivuni ja päivitin sitä. Gmail-tiliäni en ole oikeastaan käyttänyt, mutta on minulla sellaisiakin itse asiassa kaksi; nykyiset kaksi sähköpostia (toinen työn puolesta, toinen yksintyisempi) riittävät silti useimpiin tarpeisiini. Löysin myös GoogleDocsin kotipesän, jonne olin - yllätys, yllätys - lähettänyt yhden nopean yritykseni saada presentaatio tehdyksi tällä työkalulla. Minulla taitaa olla siellä täällä niin verkossa kuin eri koneiden uumenissakin yhtä ja toista kokeilua, jota olen käynnistänyt välituntisin ja sitten tallentanut keskeneräisenä ajatellen palaavani asiaan myöhemmin. Päätös: nyt otan välineet haltuun edes auttavasti.

Työpaikalla on joillakin koneilla Ubuntu ja joillakin Windows. Olen ollut tyytymätön Openoffisen esitysohjelmiin, joista tuntuu puuttuvan osa tärkeistä toiminnoista, ja siksi suurin osa omia diaesityksiäni on PP-muotoisia. Mieli tekisi siirtyä jaettaviin verkkoversioihin ainakin osittain (varsinkin kun olen joskus käyttänyt muiden tuottamia laadukkaita jaettuja sisältöjä) ja toisaalta välistä iskee kauhu ja osaamattomuuden tunne. Jos jotain jakaa verkossa, sen pitäisi olla laadukasta? Toisaalta tekisi mieli käyttää avoimen lähdekoodin ohjelmia enemmän silloin, kun niitä ei kehtaa jakaa.

Vaihtuvien ohjelmistojen runsaus aiheuttaa tavattoman paljon aikahukkaa ja tappelemista välineiden kanssa. Toisaalta tappelu välineiden kanssa on joskus hauskaa ongelmanratkaisua. Usein kuitenkin tyytyy tekemään asioita vanhalla tavalla juuri siksi, että ei ehdi asiasisällön lisäksi käyttää aikaa muotoon ja välineisiin.

Juuri nyt olen tyytyväinen siihen, että aloitin tämän kurssin. Jospa "with a littele help from my friends" saisin jäsenneltyä jotain mielessäni paremmin. Aloituskaavio 1. oppimistehtävän yhteydessä oli minun ajattelutavalleni hyvä alku. Pidän siitä, kun tieto alkaa liittyä johonkin yhteyteen. Niin kai useimmat opiskelijoistakin kokevat. Irrallista tietoa ei opi.

2 kommenttia:

  1. Kirjoituksesi alkuun viitaten, en malta olla laittamatta tätä itseäni hymyilyttänyttä Viigi & Wagner sarjakuvastrippiä sunnuntai-iltasi iloksi.

    VastaaPoista
  2. Aika mainio. Arvaa vaan, kuinka taas kirosin odottaessani sarjakuvan latautumista...ennen kuin pääsin hymyilytysasteelle. Nyt koulun koneella kaikki käy paljon helpommin, vaikka nopeushirmuja eivät nämäkään koneet ole.

    VastaaPoista